התמכרויות לתרופות מרשם

בשנים האחרונות העולם המערבי הכיר סוג חדש של התמכרויות: תלות בתרופות מרשם. ישנה מגמת העלייה בשימוש מזיק בתרופות מרשם ובתלות בהן. תלות זאת מתפתחת בדרך כלל תוך שימוש בתרופה למטרת התגברות על כאב (משככי כאבים מסוג אופיאטים או קנאביס רפואי) או לטיפול בתופעות מטרידות, כגון חרדה, מתח, הפרעות שינה (מסוג בנזודיאזפינים), או לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (קבוצת סטימולנטים). השימוש עשוי להפוך לתלות בתרופות, עד כדי איבוד שליטה, התמכרות ואף לסכן חיים.
סימני שימוש מזיק בתרופות מרשם הם: תקופה ממושכת של נטילת תרופה, מעבר לתקופה המומלצת ע"י רופא, שימוש במינון גבוה יותר מהמומלץ ע"י רופא, שימוש שלא לפי האינדיקציה, כגון נטילת אופיאטים לא למטרת טיפול בכאב, אלא לצורך הרגעה והנאה.

יתרונות וסיכונים של קבוצת האופיואידים

האופיואידים משמשים בתור תרופות יעילות מאוד לצורך שיכוך כאבים, אך עלולים לגרום להתמכרות. פוטנציאל לשימוש לרעה ולמינון יתר קיים בעיקר בשימוש ארוך טווח.
ההשפעה האופורית (עלייה במצב הרוח, תחושת עוררות) של התרופות עלולה להפחית רמת החרדה ולהגביר את הסיכון להתמכרות.
תופעות הלוואי הנפוצות של האופיואידים הן עצירות, גרד, בחילה, הקאה, דיכוי נשימתי וקרדיאלי, אשר עלולים לסכן חיים.
תגובה למינון יתר יכולה להתבטא בישנוניות, איטיות פסיכומוטורית, דופק איטי ונשימה איטית, ובכך יכולה לגרום למוות. ההשפעה האופורית של תרופות אלו והפחתת חרדה, מעלות את הסיכון לצריכה נרחבת ולהתמכרות.

התפתחות התלות

הסיבה המרכזית לעליה בתופעת ההתמכרות לתרופות מרשם היא שינוי במדיניות ארגון הבריאות העולמי והאו"ם, אשר הנחו את המדינות השונות לשפר את הנגישות לתרופות מרשם אופיאטיות עבור הנזקקים. המדיניות החדשה גרמה לעליה בשימוש באופיאוידים בכל העולם, משום שאפשרה לרופאים לתת מרשמים לתרופות אלו בקלות יתר, לא רק למי שזקוק בהן באמת.
בעקבות התפשטות התופעה של תלות יתר במשככי כאבים, בשנת 2016 החל ארגון הבריאות העולמי להדגיש את הצורך באיזון בין נגישות ומתן טיפול הולם להקלת הסבל של המטופלים לעומת שימוש מזיק, התמכרות וזליגת התרופות לשוק השחור.
האופיאטיים הם תרופות הכי יעילות לטיפול בכאב אקוטי. לעתים לרפואה אין פתרון טיפולי אחר ולא ניתן להפסיק את מתן משככי הכאבים. במקרים אלו המטופל מפתח סבילות לתרופה, ונאלץ להעלות במינון כדי להשיג את אותה תחושת ההקלה שהתרגל אליה, אחרת עלולים להופיע תסמיני גמילה. כך נוצרת התמכרות פיזיולוגית ורגשית לתרופה.
בנוסף, ישנה קבוצת מטופלים, מתלוננים על הגברת הכאבים לאחר טיפול ממושך. במהלך הזמן האופיאטים גורמים לרגישות מוגברת לכאב. תרופות הללו יכולות להחמיר את הכאב, ואז הפתרון אינו העלאת המינון, אלא להפך הפחתת מינון התרופה ומעבר לתכשיר אחר.

תרופות מרשם אופיאוידים

תרופות ממשפחת האופיואידים, הן התרופות השכיחות ביותר הגורמות להתמכרות עקב הפעילות המרגיעה או מדכאה את מערכת העצבים המרכזית. התרופות האופיאטיות הנפוצות הן:
✓ Morphine החומר הפעיל בתכשירים כגון MCR, M.I.R
✓ Oxycodone החומר הפעיל בתכשירים כגון OxyContin, Targin Percocet
✓ Fentanyl החומר הפעיל בתכשירים כגון Fenta, Actiq, Abstral
✓ Buprenorphine החומר הפעיל בתכשירים כגון Butrans

דפוסי תלות יתר

דוגמאות של דפוסי שימוש מרכזיים הן:
תלות יתר לאחר פגיעה או מחלה
התמכרות בקרב נפגעי טראומה, תאונה או מחלה קשה כרונית, המטופלים באמצעות אופיאוידים להקלת סבל עקב עוצמת כאב גבוה. רובם שייכים לאוכלוסייה נורמטיבית, לא מאופיינת ע"י הגורמים המטפלים כבעלי פוטנציאל התמכרותי, אך חלקם מפתחים תסמיני התמכרות. המטופלים האלו מתחילים לפנות למספר רב של רופאים, הן דרך קופת החולים והן באופן פרטי. רוכשים את התרופות בבתי מרקחת שונים גם פרטיים וגם של הקופות. בהיעדר פיקוח רפואי לא ניתן לחסום את כמות התרופות המסופקת להם. הצריכה עלולה להפוך לבלתי מבוקרת ולהוביל לתלות.

תלות יתר כרונית לחומרים פסיכואקטיביים
אופיינית מאוד למכורים הנמצאים בטיפול במסגרות לטיפול בהתמכרות. הם משלבים שימוש מזיק בתרופות מרשם עם שימוש לרע בטיפול התרופתי הניתן להם עבור ההתמכרות. את המרשמים לתרופות הם משיגים דרך רופאים שונים או בשוק השחור.

תלות יתר מחודשת
התמכרות המאפיינת את קבוצת האנשים שבעברם היו מכורים פעילים לחומרים פסיכו-אקטיביים, נגמלו אחרי תקופה ארוכה של טיפול, אך בעקבות סיבה רפואית כלשהי נזקקו לטיפול בכאב. מכאן הם מתחילים מחדש שימוש בתרופה, שמעורר את ההתמכרות מחדש.

כיצד ניתן להקטין סיכון להתמכרות לתרופות?

כדי להקטין את הסיכון להתמכר לתרופות מרשם, חשוב להשתמש בהן בזהירות רבה:
חשוב להקפיד כי הטיפול התרופתי ייעשה בהתאם לייעוץ הרופא המטפל ותוך מעקב צמוד.
לפני נטילת תרופה חשוב לוודא כי שם התרופה, התדירות, משך הטיפול, תופעות הלוואי והסיכונים הפוטנציאליים מוכרים וידועים למטופל.
מטופלים הסובלים מהתמכרות בכלל ולחומרים פסיכואקטיבים בפרט, נדרשים לעדכן את הרופא המטפל על מנת שהמעקב יהיה צמוד יותר וימצאו חלופות בעלות פוטנציאל התמכרותי מופחת.

במרפאתנו ניתן לקבל ייעוץ וטיפול בנושאי התמכרות לתרופות מרשם מסוגים שונים, התמכרות לסמי רחוב, תחלואה כפולה ושימוש בו זמני במספר חומרים פסיכואקטיביים.